Mitä on CrossFit?

CrossFit on kuntoilumuoto, jossa tavoitteena on kehittää tasaisesti kaikkia fyysisiä ominaisuuksia. Siihen kuuluu lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteita. CrossFitin alkuperäinen kehittäjä, entinen voimistelija Greg Glassman on todennut, että harjoitusohjelman päämääränä on luoda urheilijan perikuva, joka on ”samanveroisesti voimistelija, painonnostaja ja pikajuoksija”. Hänen mukaansa esimerkiksi kestävyysurheilijoilla kestävyyden parantaminen tapahtuu muiden kunto-ominaisuuksien kuten voiman, nopeuden ja ketteryyden kustannuksella.

Huippukuntoon sadalla sanalla

Syö joka päivä reilusti erilaisia kasviksia, lihaa, pähkinöitä ja siemeniä, myös jokunen hedelmä, mutta vain hieman tärkkelystä, EI sokeria. Pidä syömäsi määrät liikuntaa, mutta ei rasvakudosta tukevina. Opettele ja harjoittele tärkeitä nostoja: maastaveto, jalkakyykyt, punnerrukset, rinnallevedot ja -työnnöt, sekä tempaus. Hallitse samalla muut voimistelun alkeet: leuanvedot, dipit, voimavedot, köyttä pitkin kiipeäminen, etunojapunnerrus, istumaan nousut, käsilläseisonta ja -kävely, pyörähdykset, voltit ja pidot. Juokse, souda, ui, pyöräile tms., kovaa ja nopeasti. Sekoita näitä elementtejä viitenä tai kuutena päivänä viikossa erilaisiksi yhdistelmiksi ja sarjoiksi, pidä vain mielikuvitus rajoittajana. Rutiinit ovat vihollisesi! Pidä harjoitukset lyhyinä ja tehokkaina. Opettele ja harrasta säännöllisesti uusia lajeja.

CrossFitin harjoitteet ovat toiminnallisia ja siten verrattavissa jokapäiväiseen elämäämme, kuten esineen nostaminen maasta (maastaveto) tai tuolille istuminen (jalkakyykky). CrossFitissa harjoitukset vaihtuvat päivittäin, joten harjoitukset eivät ole koskaan tylsiä tai itseään toistavia. Harjoituksissa pyritään kehittämään kaikkia kymmentä fyysistä osa-aluetta oikeassa suhteessa.

1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys
2. Lihaksiston kestävyys
3. Maksimivoima
4. Notkeus & liikkuvuus
5. Nopeusvoima
6. Nopeus
7. Koordinaatio
8. Ketteryys
9. Tasapaino
10. Tarkkuus

Yhteystiedot

CrossFit Huntti Toimisto
Puh. 040 846 8063

cfhuntti@gmail.com

Satakunnantie 100, Turku

CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource